Zwrot zakupionego towaru, to uprawnienie, z którego korzystamy wtedy, gdy zakupy okazują się niezbyt udane. Nikt z kupujących nie lubi sytuacji, w których zmuszony jest zwracać towar do sklepu. Sam fakt konieczności upominania się o swoje i tłumaczenia dlaczego to robimy jest niezbyt komfortowy. O tym jak wygląda zwrot towaru w sklepie traktuje niniejszy tekst. Mamy nadzieję, że pomoże on wielu kupującym zrozumieć zasady rządzące korzystaniem z podstawowych praw konsumenckich.

Kiedy można zwrócić towar?

Teoretycznie rzecz ujmując zwrócenie zakupionego towaru do sklepu jest możliwe wtedy, gdy jest on wadliwy, to znaczy nie spełnia swojej funkcji. Niestety, przepisy nie precyzują co dokładnie znaczy wadliwość towaru.Prawo konsumenta reklamacja zakłada, że oddanie towaru jest możliwe tylko w ciągu kilku dni po jego zakupie. To logiczne, ponieważ dłużej używany towar siłą rzeczy może stawać się wadliwy. Obowiązkiem producentów jest zapewnianie tak zwanej rękojmi, czyli właściwych cech różnych towarów. Ze względu na brak doprecyzowania przepisów prawa handlowego, poszczególne sytuacje budzą wiele sporów i wątpliwości. Rozwiązanie wielu problemów związanych ze zwracaniem towarów zależy więc od ludzi stojących po obu stronach lady. O tym jak wygląda realne prawo zwrotu towaru decydują przede wszystkim sprzedawcy.

Pamiętaj o paragonie

Podstawą jakichkolwiek roszczeń konsumenta wobec sklepu jest posiadanie dowodu zakupu. Wielu z nas zapomina lub po prostu nie bierze paragonów przy zakupach. To błąd. Prawo konsumenta do zwrotu towaru nie jest respektowane bez okazania paragonu. Zachowuj dowody zakupu nawet wtedy, gdy robisz drobne zakupy spożywcze. Bez nich nie będziesz mógł oddać do sklepu przeterminowanego jogurtu lub starego chleba, nawet jeśli byłeś w nim przed chwilą. Paragon możesz wyrzucić dopiero wtedy, gdy upewnisz się, że twoje zakupy są w porządku. W przypadku zakupu towarów przemysłowych konieczne jest zachowywanie paragonów na dłużej.

Pytaj sprzedawcę o warunki zwrotu

Aby uniknąć problemów ze zwrotem zakupionych rzeczy, przed ostateczną decyzją o dokonaniu zakupów pytaj sprzedających o to jak stosują prawo zwrotu towaru. Być może to niewłaściwe, ale w wielu sklepach prawo to bywa różnie rozumiane i interpretowane. Niektóre sieci handlowe dopuszczają oddawanie kupionych przedmiotów do trzydziestu dni. Jest jednak jeden warunek: przedmioty te nie mogą mieć oznak zużycia. Chcąc oddać obuwie musimy dostarczyć je w pudełku. Buty oczywiście nie mogą być znoszone. Producent wprowadził takie prawo konsumenta do zwrotu z myślą o tym, że buty, które wydają się dobre w sklepie, mogą okazać się niewygodne, gdy rozchodzi się je w mieszkaniu. Firmy produkujące odzież dopuszczają prawo klienta do zwrotu towaruw ciągu kilku dni, ale towar musi mieć metkę. Tak więc nie można kupić sukienki, pójść w niej na imprezę, a następnie oddać do sklepu.

Zwrot sprzętu RTV

Zwrot_zakupionego_towaruJeśli zakupiony sprzęt elektroniczny lub gospodarstwa domowego nie jest w pełni sprawny, sprzedawca ma obowiązek przyjąć go do sklepu, ale nie musi oddawać nam pieniędzy lub wymieniać towaru na nowy. W takim wypadku prawo do zwrotu towaru oznacza prawo do jego bezpłatnej naprawy. Wymiana towaru na nowy lub zwrot gotówki możliwy jest tylko wtedy, gdy wady występującej w sprzęcie nie da się usunąć.